مشکل امام حسین(ع) و مکتب عاشورا تعدد و یا کمیت هیأت ها نیست/باید درون هیأت ها از هرگونه زرق و برق و اسراف کاری خالی باشد/مسئولین دسته های عزاداری از ایجاد مزاحمت برای مردم بپرهیزند/این که زنان در خیابان ها نشسته محفل بگیرند و به تماشای هیئت ها بنشینند شایسته نیست/مداحان از ضعیف و ناتوان و خوار جلوه دادن خاندان اهل بیت خودداری کنند

مشکل امام حسين(ع) و مکتب عاشورا تعدد و يا کميت هيأت ها نيست/بايد درون هيأت ها از هرگونه زرق و برق و اسراف کاري خالي باشد/مسئولين دسته هاي عزاداري از ايجاد مزاحمت براي مردم بپرهيزند/این که زنان در خیابان ها نشسته محفل بگیرند و به تماشای هیئت ها بنشینند شایسته نیست/مداحان از ضعيف و ناتوان و خوار جلوه دادن خاندان اهل بيت خودداري کنند

DSC_0167
در محرم سر خاصی نهفته است که دستیابی بدان مجاهدت نفس می خواهد. عبارات تکان دهنده تقویم محرم از این قرارند: حرکت کاروان – بسته شدن آب برروی اصحاب ابا عبدالله – معرکه جنگ – تشنگی و ندای العطش کودکان – تیر و نیزه و… . محرم فرصت وبهانه ای است برای وصل شدن، حسینی شدن و عاشورایی شدن. مگر نه این است که«این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است و ما هر چه داریم از محرم است»(امام خمینی(ره))
معمولاً هر سال در اواخر ماه شریف ذیحجه،مردم مومن شهر خاوران همچون سایر شیعیان جهان خود را مهیای عزاداری سرور و سالار شهیدان می کنند. نصب انواع پرچم و پارچه، برپایی تکیه، آماده سازی هیئت های عزاداری، سیاهپوش کردن در و دیوار و خلاصه فراهم سازی فضای عشق و ارادت و سوگواری، از جمله کارهایی است که در این ایام با شور و حرارت خاصی انجام می شوند. اما در این میان یکسری نکات، ظرایف و تکالیف وجود دارند که چنان چه رعایت شوند، عزاداری های ما دارای خلوص و صفای بیشتری بوده و در نتیجه موجبات رضایت خاطر حضرت شان در حد امکان فراهم خواهد شد. اهم این نکات این چنین اند:

برپایی تکیه و چادرهای عزاداری،و هیئت ها :

مشکل امام حسین(ع) و مکتب عاشورا تعدد و یا کمیت هیأت ها نیست. مشکل این است که نباید به ظواهر کار پرداخت معرفت واقعی و لازم و شناخت مطلوب ائمه طاهرین(ع) چیزی است که باید مورد توجه قرار گیرد و چه بسا گاه حرکات و اعمال برخی هم چون سعد معبر کردن با هیئت ها برای عابران موجب ناراحتی اهل بیت عصمت و طهارت شود.

تزیینات:

لازم است هیات ها، تکیه ها، و چادرهای عزاداری با پارچه ها، نوشته ها و مضامین آموزنده و منطبق با واقعیات ماجرای کربلا تزیین شوند و از نصب هرگونه عکس تحت عنوان تمثال حضرت عباس(ع)، چهره امام حسین(ع) و… جداً خودداری شود. متأسفانه در سال های اخیر، برخی افراد سودجو از اعتقادات مردم سوء استفاده کرده و اقدام به کشیدن تصویر حضرت ابوالفضل عباس(ع) درحالت های مختلف می کنند. در حالی که اگر از کسی عکس وجود داشته باشد باید با بقیه عکس ها و نسخه های آن هم یکی باشد، پس چرا در این تصاویر، چشم ها، ابروها، ریش، حالات صورت، پیشانی و… با هم تفاوت دارند؟ آیا این بی احترامی نیست؟ آیا این سودجویی نیست؟ آیا این خدشه دار کردن حرمت ائمه نیست. باید درون هیأت ها از هرگونه زرق و برق و اسراف کاری خالی باشد. داخل تکیه ها بایستی ساده و بی آلایش باشد. تزیینات به گونه ای باشد که شور و حال حسینی و عزاداری به انسان دست بدهد، حال خوش کربلایی شدن را به آدمی القا نماید، نه این که وقتی وارد هیأت می شویم انواع لامپ های چشمک زن و پارچه های شلوغ و رنگارنگ و عکس های متنوع ما را از فضای اصلی کار دور کند.. بهتر است برای تزیین دیوارها، قطعاتی از زیارت عاشورا همراه با معنی نصب شود. زندگی نامه امام حسین به صورت خیلی خلاصه در جاهای مختلف درج شود.

نظم و انضباط:

لازم است مسئولین دسته های عزاداری از ایجاد مزاحمت برای مردم بپرهیزند. هیأت را رأس ساعت مقرر مثلاً ۸ یا ۹ شب شروع کنند و حداکثر تا ساعت ۱۱ یا ۱۲ پایان دهند. مگر شب های تاسوعا و عاشورا که باید بیشتر به عزاداری و کسب معرفت بپردازیم. رعایت حال مردم، سالخوردگان، کودکان، افراد مریض محله های اطراف بسیار مهم است. آن چه مسلم است نشانه ارادت هر هیأت و دسته عزاداری به امام حسین(ع) تعداد باندهای اکو، تعداد نفرات و تعداد زنجیرها و یا پرچم های آن نیست بلکه ارادت و خلوص دل و صفای باطن و نیت پاک و دل بی کینه است که خریدار دارد. براستی چه فرقی است بین دسته ای که اکو، موتور برق ووسایل زیاد دارد با دسته ای که هیچ ابزاری ندارد و عزاداران آن سینه می زنند و حرکت می کنند؟ بهتر آن است زمان برگزاری هیأت صرف خواندن زیارت عاشورا، تلاوت قرآن، بیان احکام و مسائل شرعی، سخنرانی و عزاداری وسینه زنی، دعا و در پایان صرف غذا و اختتامیه هیأت شود.

رسالت زنان و دختران:

حضرت زینب(س) و حضرت فاطمه زهرا(س) الگوهای راستین و حقیقی برای زنان جامعه بشری هستند. پس چه بهتر زنان و دختران ما بویژه در ایام محرم کاری کنند زهرایی و زینبی و به گونه ای در عزاداری ها شرکت کنند که زینبی و زهرایی باشد. این که زنان در خیابان ها نشسته محفل بگیرند و به تماشای هیئت ها بنشینند بدون اینکه فلسفه ی محرم پی ببرندشایسته نیست ای کاش هیئت مخصوص بانوان در شهرمان تاسیس شود تا آنها نیز در عزاداری های واقعی محرم حضور داشته باشند . و یا اینکه خانم های عزادار و رهروان حضرت زهرا و حضرت زینب(س) در مکان هایی امن مانند مساجد حاضر شده و با خیال راحت و بدون مزاحمت نامحرمان به عزاداری بپردازند.

مداحان و سخنرانان:

لازم است مداحان از خسته کردن افراد در هنگام سینه زنی و زنجیر زنی پرهیز کرده و از ضعیف و ناتوان و خوار جلوه دادن خاندان اهل بیت خودداری کنند. بین مظلومیت وخوار بودن تفاوت است ما باید ابعاد مظلومیت و حقانیت اهل بیت را پررنگ کنیم و ظلم و بی عدالتی دشمنان را متذکر شویم، نه این که اهل بیت را طوری با اشعار و روضه های بی محتوا و بعضاً ساختگی و بدون سند، ناتوان و ذلیل جلوه دهیم که موجب بی احترامی به ساحت مقدس و ملکوتی آنان شود. محبوبیت و سواد یک مداح در به گریه انداختن مردم نیست. روضه باید روضه ای باشد برخاسته از عمق دل و جان تا لاجرم بردل ها بنشیند. روضه باید ابتدا و انتها داشته باشد، مقدمه و مؤخره داشته باشد. روضه و مرثیه باید بیدار کننده باشد، هشدار دهنده باشد، روضه باید به دور از اغراض و امیال شخصی باشد، با آگاهی و مطالعه و فهم باشد. نقل شده است از مداحی که می گفت: در هنگامه شهادت امام علی(ع)، حسنین(ع) آمدند کنار پیکر نشستند و حضرت زینب هم آمد، بچه ها دعا می کردند، گریه می کردند، حضرت زینب(س) دستان کوچک خود را به سوی آسمان بلند کرده بود و برای حال پدر دعا می کرد و… این در حالی است که حضرت زینب در سال ۱۱ هجری قمری هنگام شهادت حضرت فاطمه(س) حدوداً ۶ ساله بودند و در سال چهلم هجری قمری که امام علی(ع) به شهادت رسیدند، ایشان حدود ۳۵ سال سن داشتند و چگونه می شود یک زن ۳۵ ساله صاحب دستانی کوچک باشد؟ مکتب عاشورا و حماسه حسینی در میان تمام درس های بزرگ و انسان ساز خود ۴ پیام مهم را در بر دارد: آزادگی، امر به معروف و نهی از منکر، نماز اول وقت و رضای الهی و ایثار. سخنرانان در گفتارهای خود باید ملاحظه نوجوانان و جوانان را بکنند. دقت کنند در مجلس وعظ و خطابه آن ها چه کسانی نشسته اند و متناسب با دانش، فهم و سن و سال افراد صحبت کنند و خودشان هم مطالعه لازم و کافی داشته باشند، مطالب را به صورت کاربردی، عمیق و آموزنده همراه با ذکر مثال، داستان و لطایف ادبی ذکر کنند. آنان باید مقتضیات زمان و مکان را در نظر گرفته برای مردم به صورت ملموس و بی پیرایه صحبت کنند. کاری کنند که مردم جذب مجالس ذکر اهل بیت شوند.
اما سایر نکات:

- درون دسته های عزاداری، افراد از کشیدن سیگار پرهیز کنند و نوحه های پرشور و با محتوا خوانده شود. حرکت دسته ها، باعث ایجاد سد معبر نشوند.
- از فیلمبرداری کردن دسته ها پرهیز شود تا حواس افراد پرت نشود.

درباره نویسنده

748مطلب نوشته است .

یک نظر on “مشکل امام حسین(ع) و مکتب عاشورا تعدد و یا کمیت هیأت ها نیست/باید درون هیأت ها از هرگونه زرق و برق و اسراف کاری خالی باشد/مسئولین دسته های عزاداری از ایجاد مزاحمت برای مردم بپرهیزند/این که زنان در خیابان ها نشسته محفل بگیرند و به تماشای هیئت ها بنشینند شایسته نیست/مداحان از ضعیف و ناتوان و خوار جلوه دادن خاندان اهل بیت خودداری کنند”

  • علی حسین ناصری خانکهدانی wrote on ۳ آبان, ۱۳۹۳, ۱۲:۴۱

    باسلام.چندروزپیش دریک سایتی از مقالات وسخنرانی ایت الله شیخ احمدکافی مطالبی رادرمورد ائمه وعزاداریها شنیدم ودیدم یک نکته ای توجه مرابه خودش جلب کرده بود اینه که ایت الله کافی فرمودند که بخش اعظم اعتقادات مردم را ازمداحان ومسئولان دینی سرچشمه میگیرد.ائمه اطهار{ع}مربوط به دوران خودشان نبودند بلکه مربوط به تمام دوران بودند وهستند.درکل ذهن وافکار واعتقادات جوانان رانباید به انحراف کشیده شود که این امرمربوط به کارشناسان وخبره های دینی واهل فن میشود که از یک راههایی باید وارد شوند تاجوانان رامجذوب کنند نه مثل ابسارگسیخته ها دفع شوند. امروز قلب شیعه میتپد برای اهل بیت پیغمبر واولاد بزرگوارشان ومخصوصا اخرین فرزند پاک فاطمه{س}حضرت امام زمان{عج}.اهل فن باید تدابیری بیندیشند تا جوانان راه خودشان که راه انبیاست پیداکنند وقلبشان راصیقل بدهند تازمینه ظهور اربابمان را فراهم کنیم….الهم عجل لولیک الفرج

نوشتن دیدگاه

شما میتوانید از تصاویر مخصوص خود در قسمت نظرات استفاده نمایید برای اینکار از وب سایت آواتارکمک بگیرید .

تمام حقوق این سایت برای © 2018 پایگاه خبری تحلیلی خاوران آنلاین. محفوظ است.
Powerd by Colex